Praca uszlachetnia i daje źródło utrzymania, lenistwo niweczy na rzecz dobrostanu działania.
Trzeba więc zakasać rękawy i wziąć się do roboty, by zasłużonego odpoczynku zaznać rozkoszy.
W pocie czoła, w słońcu i spiekocie, w niepogodę, jak i przy dopisującej aurze – w takich warunkach przyszło pracować bohaterom niniejszej wystawy.
Poświęciliśmy ją osobom uwiecznionym na fotografiach w czasie realizowania swoich zadań. Skupiliśmy się na ludziach wykonujących ciężką, fizyczną pracę, która nie powinna być umniejszana, a osoby parające się nią zasługują na należyty szacunek. Prezentowane fotografie pochodzące głównie z okresu dwudziestolecia międzywojennego i dobitnie pokazują, jak wielki dokonał się postęp technologiczny, w dziedzinie technologii, warunków i narzędzi pracy. Warto jest spojrzeć na te zdjęcia i uzmysłowić sobie, jak wiele zawdzięczamy rozwojowi techniki rzutującemu na nasz codzienny komfort bycia i działania.
Dane zestawienie materiałów archiwalnych zapełniających magazyny radomskiego archiwum państwowego publikujemy w przeddzień jednego z najważniejszych świąt państwowych obchodzonych w komunistycznej Polsce. Mowa tu oczywiście o 1 Maja – święcie pracy, którego nieodłącznym elementem były pochody. O tym, jak świętowano i o innych świętach i rocznicach celebrowanych w naszym kraju za czasów rządów komunistów traktuje wystawa pt. „Niech się święci… Obchody świąt i rocznic w Polsce Ludowej” stworzona w 2008 r. przez łódzki oddział Instytutu Pamięci Narodowej. Wirtualną odsłonę tejże ekspozycji, dostępną on-line, przygotowało zaś Archiwum Państwowe w Kaliszu.
Na wyselekcjonowanych przez nas zdjęciach widoczny jest przede wszystkim Radom i jego bezimienni, zapomniani budowniczowie; ludzie bez których ciężkiej pracy, miasto nie mogłoby się rozwijać w pełni. Lwią część fotografii stanowią materiały z zespołu pn. Miejska Służba Drogowa w Radomiu (sygn. 16) i roztaczają przed nami obraz robót ziemnych i brukarskich wykonywanych głównie przy budowach miejskich arterii komunikacyjnych i wodociągów. Poza tym do omawianej kompilacji wykorzystaliśmy również fotografie ze Zbioru Michała Tadeusza Osińskiego (sygn. 45-41) oraz Zbioru Rodzin Komockich i Bandrowskich (sygn. 2).
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą wystawą, której przedmiotem jest praca rąk i jej owoce.
Autorzy wystawy: Marta Urbańczyk, Krzysztof Głowacki.
Galeria zdjęć
Żniwa w w okresie międzywojennym (Zbiór Rodzin Komockich i Bandrowskich, sygn. 2)
Regulacja Mleczenej w 1927 r. (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa ulic na terenach BGK przy ul. Malczewskiego nad Potokiem Północnym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace przy rzeźni miejskiej w Radomiu latach 20. XX w. (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace ziemne w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace ziemne przy budowie kanalizacji w Radomiu w 1925 r. (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie przy budowie wiaduktu w Radomiu w latach 30. XX w. [ul. J. Słowackiego] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie przy budowie wiaduktu w Radomiu w latach 30. XX w [ul. J. Słowackiego] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace przy budowie wiaduktu w Radomiu w latach 30. XX w. [ul. J. Słowackiego] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace przy budowie wiaduktu w Radomiu w latach 30. XX w. [ul. J. Słowackiego] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace przy budowie wiaduktu w Radomiu w latach 30. XX w [ul. J. Słowackiego] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie przy budowie wiaduktu w Radomiu w latach 30. XX w [ul. J. Słowackiego] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace przy budowie sieci wodociągowej w Radomiu [ul. R. Traugutta,lata 20. XX w.] (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace brukarskie w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Utwardzanie drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Utwardzanie drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Utwardzanie drogi, najprawdopodobniej, w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)
Prace ziemne w okresie PRL-u (Zbiór Michała Tadeusza Osińskiego, sygn. 41)
Prace na radomskim rynku w okresie PRL-u (Zbiór Michała Tadeusza Osińskiego, sygn. 41)
Prace na radomskim rynku w okresie PRL-u (Zbiór Michała Tadeusza Osińskiego, sygn. 41)
Oranie pola pługiem konnym w okresie PRL-u (Zbiór Michała Tadeusza Osińskiego, sygn. 45)
Żniwa w okresie PRL-u (Zbiór Michała Tadeusza Osińskiego, sygn. 45)
Żniwa w okresie PRL-u (Zbiór Michała Tadeusza Osińskiego, sygn. 45)
Budowa drogi w Radomiu w okresie międzywojennym (Miejska Służba Drogowa w Radomiu, sygn. 16)